تبلیغات
سایت علمی ، سرگرمی ، پزشکی ، خواندنی ، تفریحی ، تبلیغی « نیاز روز » - چگونه بلند قد شویم ؟
 
خوشبختی از آن كسی است كه در پی خوشبختی دیگران باشد .

چگونه بلند قد شویم ؟

نوشته شده توسط :البرز محبی
چهارشنبه 27 مرداد 1389-01:21 ب.ظ

                     

 چگونه قد بلند داشته باشیم 

شاید شما هم با جملاتی مانند; «قدتان را تضمینی افزایش می دهیم» و یا «افزایش قد بدون جراحی» و مشابه آن، که در آگهی ها می باشد آشنا باشید. به راستی نظرتان چیست؟ آیا فکر می کنید چنین چیزی امکان پذیر است یا فقط داستان هایی برای به  دست آوردن پول است؟ مطلبی را که در زیر می خوانید برگرفته از پایگاه علمی بدنسازی و  پرورش اندام ایران است که شما را به   صورت کاملا واقع   بینانه از حقیقت رشد و بلندی قد آگاه می سازد. این مطلب شاید بازار بعضی از افراد سودجو را بهم بریزد. عوامل اصلی رشد عبارتند از: عوامل وراثتی (ژنتیک)، تغذیه مناسب (در دوران کودکی و پس از آن)، فعالیت و ورزش کافی و خواب مناسب. 
1 ) عوامل وراثتی: عوامل وراثتی شامل ژن هایی است که شما از پدر و مادر خود به ارث برده و آنها از خانواده های قبلی یعنی نیاکان شما به ارث برده اند. هیچگونه مدرک علمی دال بر اینکه اگر پدر و مادر شما کوتاه قد هستند آنگاه یقینا شما نیز کوتاه قد خواهید شد، وجود ندارد اما عموما این مطلب صادق است که میانگین قد افراد خانواده شما حدود رشد طولی را تعیین می کند.
نکته: باید بدانیم که عوامل وراثتی از آن دسته عواملی هستند که ما کنترل خاصی روی آنها نداریم، پس ذهنمان را به خاطر آن مشغول نمی کنیم. اما سایر عوامل ارتباط مستقیم با عادات و رفتار ما دارند، تغذیه مطلوب، ورزش کافی و خواب مناسب می توانند با اراده ما تغییر نمایند و در حد مطلوب قرار گیرند.
2 ) تغذیه مناسب: دوران کودکی، با دقت به این نکته که اصلی ترین عامل رشد کودک یعنی   1-IGF  در شیر مادر به اندازه کافی یافت می گردد لذا استفاده از شیر مادر در دوران شیرخوارگی باعث رشد بهتر کودکان می شود. با دانستن اینکه شیر مادران حاوی قند و مواد غذایی کافی برای کودک است (به شرط آنکه خود مادر از تغذیه مناسب و رژیم غذایی مطلوب پیروی نماید) استفاده از مواد جانبی مانند آب قند و سایر مواد اضافی که ترشح هورمون رشد را مهار می کنند عمل درستی نیست، لذا مادامیکه مادر از شیر کافی برای تغذیه کودک برخوردار است بهتر است از مواد اضافی استفاده نشود. تغذیه در دوران کودکی و نوجوانی: در ابتدا باید بدانید که با توجه به فعال بودن کودکان و رشد سریع مغزی و اسکلتی آنان، هیچگونه رژیم غذایی کم کالری یا لاغری برای آنها توصیه نمی شود، به همین دلیل می باید کودکان را عادت داد تا از رژیم غذایی با کالری مناسب و پنج وعده در روز استفاده نمایند و از خوردن بیش از حد مواد شیرین یا تنقلات و مواد زائد خوداری نمایند.  تغذیه در دوران بلوغ: دوران بلوغ دوران تحول نوجوانان است، در این دوران افراد با سرعت بسیار زیادی تغییر می کنند.نقش تغذیه قبل از این دوران و ضمن آن بسیار حساس و تعیین کننده است لذا توصیه می شود تا برنامه غذایی این سنین را با کمک یک متخصص تغذیه تنظیم نموده و در صورت صلاحدید پزشک از مواد کمکی جهت تکمیل برنامه غذایی یاری جست.
نکات مهم در تغذیه
1 ) برنامه اصلی تغذیه (شامل پنج وعده غذایی) با فاصله هر 2  /  5 الی 3 ساعت باید تنظیم گردد، چرا که بدن در هر 3 ساعت نیاز به پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری و کربوهیدرات مناسب برای حفظ متابولیسم دارد. 
2 ) عموما در طی یک روز فعالیت افراد بصورت زیر تقسیم می گردد. 
7 -  صبح شروع فعالیت 
-  افزایش فعالیت تا ساعت 1 ظهر 
-  تثبیت فعالیت تا ساعت 6 عصر 
-  کاهش تدریجی فعالیت تا ساعت 11 شب 
3 ) با دقت در مطلب فعالیت روزانه زیر متوجه می شویم که باید برنامه غذایی روزانه را نیز بر اساس آن تنظیم نمود:
الف- وعده اول ساعت 7 صبح باید شامل 40 درصد پروتئین و 60 درصد کربوهیدرات باشد.
ب- وعده دوم ساعت 10 صبح باید شامل 40 درصد پروتئین و 60 درصد کربوهیدرات باشد.
پ- وعده سوم ساعت 1 ظهر باید شامل 45 درصد پروتئین و 55 درصد کربوهیدرات باشد.
ت- وعده چهارم ساعت 30:3 باید شامل 50 درصد پروتئین و 50 درصد کربوهیدرات باشد.
ث- وعده پنجم ساعت 6 عصر باید شامل 65 درصد پروتئین و 35 درصد کربوهیدرات باشد.
ج- وعده ششم ساعت 8 شب باید شامل 70 درصد پروتئین و 30 درصد کربوهیدرات باشد.
نکته مهم در رعایت رژیم غذایی حجم مناسب آن است به این معنی که بجز وعده های اصلی حجم سایر وعده ها از یک کف دست بیشتر نباشد. 
تذکر: قاعده تغذیه فوق برای همه شرایط ثابت و مطلق نبوده و نظریات دیگری نیز در مورد جدول فوق وجود دارد. 
4 ) در رژیم غذایی خود از فیبرهای کربوهیدرات شامل: سبزیجات و مواد مشابه به اندازه کافی استفاده نمایید. 
5 ) استفاده بیش از اندازه از مواد قندی، ترشح هورمون رشد را مهار کرده و احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد 
6 ) از تجمع چربی اضافی با کنترل نمودن چربی مصرفی روزانه جلوگیری نمایید. 
7 ) استفاده از ویتامین ها تحت نظارت متخصص تغذیه برای بدن ضروری است. 
3 ) ورزش و فعالیت مناسب: کم تحرکی و یا عدم تحرک کافی باعث تغییر متابولیسم بدن می گردد، همچنین تحریکات ترشح هورمون های مطلوب را نیز با نقص مواجه کرده و مانع از حداکثر رشد می شود. با توجه به نکته فوق، تنظیم یک برنامه فعالیتی مناسب در طی روز علاوه بر فواید بیشمار آن باعث تنظیم و تسهیل ترشح هورمون های مورد نیاز بدن می گردد و در رشد نیز بسیار موثر است، ورزش نیز مانند سایر عوامل رشد اگر از حد مطلوب کمتر یا بیشتر باشد تاثیر مناسب را نخواهد داشت. 
4 ) خواب مناسب: خواب کافی باعث ترشح هورمون رشد می گردد، پس سعی نمایید در طی شبانه روز از خواب کافی بهره ببرید، در خواب متابولیسم شما هم از ریتم مناسب برخوردار می گردد و عضلات سریع تر خود را بازسازی (ریکاوری) نموده، خستگی حاصل از فعالیت روزانه رفع می شود. همانطور که خواب کافی فواید بسیاری دارد، بی خوابی نیز متابولیسم بدن را مختل نموده و مانع از رشد کافی می گردد.  با توجه به مطالب فوق اکنون شما می دانید که به استثنای موارد ذکر شده، هیچ ماده معجزه آسایی برای رشد وجود ندارد. تنها عامل رشد سوماتوتروپین و فاکتور رشد شبه انسولین است که آنهم در دوران قبل از بلوغ کامل و تحت نظارت پزشک متخصص شاید جوابگو باشد. فراموش نکنید هنگامی که لایه های رشد استخوانی (اپی فیز) بسته شود دیگر رشد طولی رخ نخواهد داد. طی چند سال اخیر روش های جراحی نیز برای افزایش قد استفاده می گردد که در آن با برش خاصی بر استخوان های ساق پا (تیبیا و فیبولا) و نصب دستگاه مخصوصی روی پا و تنظیم تدریجی آن باعث بلندی قد می گردد. البته این عمل در همه موارد موفق نبوده و علاوه بر آن پای ترمیم شده هیچگاه مانند پای سالم و طبیعی قبل از عمل استحکام نخواهد داشت.





درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox