تبلیغات
سایت علمی ، سرگرمی ، پزشکی ، خواندنی ، تفریحی ، تبلیغی « نیاز روز » - نیکی کریمی
 
خوشبختی از آن كسی است كه در پی خوشبختی دیگران باشد .

نیکی کریمی

نوشته شده توسط :البرز محبی
پنجشنبه 7 مرداد 1389-08:53 ق.ظ

                    
نیکی کریمی


سرگشتگی های بی پایان پری
شاید چند دهه پیش وقتی بازیگر نقش عروس در فیلم افخمی ، توجه خیلی ها را به خود جلب کرده بود ، کمتر کسی باور می کرد که او عرصه توانمندی هایش را از مرزهای بازیگری بیرون بکشد و در حوزهای دیگری مثل داوری جشنواره های ادبی و فیلم و همین طور عکاسی و فیلمسازی هم رخ بنماید .تا آنجا که بازیگری اش زیر سایه این عرصه ها قرار بگیرد و گاه انتخاب های ناموجه کارنامه اش را نیز بپوشاند. خودش چندی پیش درباره ارتباط تمامی این هنرها گفته بود :« اینها همه به هم مربوط هستند و من واردشدن به حیطه هنرهای دیگر را دخالت و دست‌درازی نمی‌دانم.» این اظهار نظر او شاید پاسخ به برخی انتقادها یی بود که این روزها نسبت به حضور بازیگران در عرصه هایی چون عکاسی صورت می گیرد .
ولی نیکی کریمی ، در این مدت درساحتی گسترده تر به دیگر حوزه ها سرک کشید که داوری جایزه ادبی والس یکی از این موارد بود .
اما جدا از تمام اینها و در کنار همه آثاری که توسط او ساخته شد ، او هنوز هم به مثابه یک بازیگر در عرصه هنر رخ می نماید . بازیگری که نمی توان تاثیر فیلم « سارا » ی مهرجویی را در بیرون آمدن وی از نوع شناخته شده ای از بازیگر تجاری که پس از عروس ممکن بود در کارنامه او به ثبت برسد ، نادیده گرفت . اگرچه کریمی در بسیاری از این سال ها به این تاثیر و تفاوت وفادار نماند و بازی هایش را به دو گروه آنچه مخاطب و منتقدان می پسندیدند و آنچه خودش دوست داشت ، تقسیم کرد .ادامه همکاری او با داریوش مهرجویی قرار بود به نقشی کوتاه در فیلم «بانو» بینجامد که کریمی نپذیرفت و ترجیح داد نقش اول فیلم دیگری از او را برعهده بگیرد ؛ آرزویی که در فیلم « پری » محقق شد . پیش از آن نیز کریمی برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفته بود و این دومین همکاری او با مهرجویی در فیلم « پری » که اقتباسی از کتاب « فرانی و زویی » اثر سلینجر بود ، مورد توجه قرار گرفت و برای بار سوم بعد از «عروس » و «سارا» در جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین شد. البته پیش از این نیز حضورش در فیلم « سارا » که آن هم به خاطر علاقه مهرجویی به ادبیات ، اقتباسی از «خانه عروسک» اثر هنریک ایبسن به شمار می رفت ، برایش جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره‌های سن سباستین و نانت را به ارمغان آورد.
کریمی پس از آن ، در کارهای مختلف و در کنار کارگردانان متعددی از نسل دوم ظاهر شد ؛ از جمله « بوی پیراهن یوسف » و « برج مینو » از آثار ابراهیم حاتمی کیا ، « جهان پهلوان تختی » که دومین همکاری او با افخمی بعد از « عروس » به شمار می رفت ، و همچنین « دو زن » ، « نیمه پنهان » و « واکنش پنجم » که آثاری زنانه از سینمای تهمینه میلانی به شمار می رفتند .
او در این سال ها در فیلم پلیسی « سایه به سایه » اثر علی ژکان نیز ظاهر شد که تا حدودی می توان آن را یکی از آثار کمرنگ او در میان دیگر بازی هایش طی آن سال ها دانست . کریمی در سال 77 بود که با بازی در فیلم « دو زن » به بازیگر ثابت چند فیلم میلانی تبدیل شد که آخرین آنها « واکنش پنجم » نام داشت . او برای بازی در فیلم « دو زن » ، نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجرشد و جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی در همین فیلم از جشنواره تائورمینا ایتالیا گرفت. فیلم متفاوت داریوش فرهنگ یعنی « روانی » را هم باید جزو کارهای دهه هفتاد کریمی به حساب آورد.
اما شاید بتوان گفت از این دوره تا آثار متاخر او مثل « شبانه روز » و آثار دیگری که به سینمای تجاری تعلق دارند ، از جمله فیلم « دوخواهر » به کارگردانی محمد بانکی ، هیچ کدام اتفاق مهمی در کارنامه او به حساب نمی آیند.
کریمی از همان سالی که اولین فیلم بلند خود یعنی « یک شب» را کارگردانی کرد – فیلمی که هرگز در ایران اکران نشد – یا با اولین حضور در عرصه داوری جشنواره های خارجی ، به چهره ای خبرساز بیرون از عرصه بازیگری بدل شد . فیلم اول او در جشنواره‌های معتبر خارجی از جمله در جشنواره فیلم کن مورد توجه قرار گرفت و فیلم بعدی اش به نام « چند روز بعد » نیز از نظر اکران به سرنوشت فیلم قبلی اش دچار شد .اما این فیلم با نمایش در جشنواره فیلم فجر سر و صدای زیادی میان موافقان و مخالفان به پا کرد .
در کنار اینها کریمی حضور در تلویزیون را هم با نمایش « خرده جنایت های زن و شوهری » اثر اشمیت و به کارگردانی فرهاد آئیش و در کنار محمد رضا فروتن آزمود.
اما او در این سال ها در کنار بازیگری و فیلمسازی ، دغدغه دیگری نیز داشت. ترجمه کتاب « آوازهایی که مادرم به من آموخت » درباره زندگی مارلون براندو و ترجمه ای از هایکوهای ژاپنی در کتابی با عنوان « نور ماه بر درختان کاج » تنها بخشی از آثار او در مقام مترجمی و نویسندگی است .در کنار اینها البته باید داوری او در جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره فیلم تسالونیکی یونان ، جشنواره رن فرانسه ، جشنواره فیلم لوکارنو، بخش فیلم کوتاه جشنواره کن و ... را نیز افزود.
کریمی در سال های بازیگری خود برای نقش های بسیاری نامزد دریافت سیمرغ بود . اما تنها به خاطر فیلم « دیوانه ای از قفس پرید » اثر احمد رضا معتمدی بود که این جایزه را کسب کرد . اگرچه در سطح بین المللی بارها و بارها مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه های متعددی را نیز به دست آورد .
در کارنامه کریمی نمی توان به هارمونی خاصی در زمینه های نقش هایش دست یافت. او آثار قابل قبولی چون «شبانه‌روز» و «محاکمه در خیابان» را در نوبت اکران دارد، در حالی که اکران « دوخواهر » و "آقای هفت رنگ " با هیچ یک از نت های حضورش در دو اثر قبلی همخوان و همساز نیست . این ناهمگونی را شاید بتوان به حساب سرگشتگی هایی گذاشت که نه از سر بی توجهی به میل و خواسته ها در آدمی شکل می گیرد ، بلکه واکنشی به خواسته های بیشمار در آدم هایی است که با جسارتی مثال زدنی ، از آتش تمام این خواسته ها عبور می کنند . اما کاش او در بازی هایش ، کمی محتاط تر بر این آتش قدم می گذاشت .


دنبالک ها: نیکی کریمی 


درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox